Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

Slik er Volkswagen ID.3 på vinterføre (+film)

Publisert 25.november 2020

Vår nye storselger, ID.3, er første modell ut i Volkswagens enorme satsning på elektriske modeller. Bakhjulstrekk er noe alle de nye modellene, som er basert på MEB-plattformen, har til felles. Mange kunder stiller spørsmålet om hvordan fremkommeligheten er på vinterføre, og vi har svaret etter å ha testet ID.3 på Bergens første vinterdag.

Volkswagen ID.3 kom i høst og ingen har prøvd den nye modellen på vinterføre før nå. Tilbakemeldingene fra kundene er positive og årsaken til det er flere.

Bedre vektfordeling

Først noen ord om den nye MEB-plattformen. Den er utviklet for elbiler og utnytter derfor alle muligheter det gir optimalt. Det betyr mer plass, flere tilpasningsmuligheter, økt rekkevidde, mer komfort og bedre kjøreytelser på alle slags underlag.

Front Volkswagen ID3 på snø.jpg

I ID.3 sitter den tunge batteripakken mellom akslingene hvor den er plassert lavt. Det betyr god balanse og vektfordeling. Det gir også gode utslag på styringen som er viktig enten du kjører oppover, bortover eller nedover.

Den elektriske motoren er plassert på bakakslingen. Det gjør at vekten kommer på drivhjulene og sørger for godt grep. For biler med bakhjulstrekk og motoren plassert foran blir grepet på bakhjulene ofte dårligere om du ikke lastet den tungt bak. Det samme gjelder for biler med forhjulstrekk. Her blir grepet redusert når bilen fylles opp av mennesker og bagasje. Ingen av disse scenarioene gjelder for Volkswagen ID.3 hvor mennesker og bagasje bare gjør grepet enda bedre.

Volkswagen ID3 opp bakke snø.jpg

Klarer den bakkestart?

I bakker er det en stor fordel med ID.3s oppsett og drivlinje. Vi har testet dette selv på ubrøytede veier med ti centimeter nysnø og vi kom oss opp hver gang uten dramatikk.

Vi tok også flere bakkestarter og ved å bruke Auto Hold-funksjonen, litt gass og med hjelp fra elektronikken dro ID.3 seg fint opp. Trikset er å ta det rolig om du først må stoppe. Elektronikken kan ikke kobles ut, men det er ikke noe poeng fordi den er mer til hjelp enn bry i ID.3.

Testbilen var utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta R3.

Volkswagen ID3 1ST i bakke ny.jpgDekk Volkswagen ID3 1ST Nokian.jpg

Firehjulstrekk kommer med ID.4

For de som ønsker en elektrisk Volkswagen med firehjulstrekk kommer dette neste sommer. Det er familie-SUVen ID.4 som er først ut og det er mulig å forhåndsreservere den nå. Flere modeller vil følge de neste årene, men firehjulstrekk er ikke planlagt for ID.3.

ID.4 med bakhjulstrekk er allerede i salg og modellen byr på god plass og rekkevidde samt tilhengerfeste og mulighet for takstativ. De første bilene leveres ut på Nesttun i januar 2021.

Har du erfaringer med ID.3 på vinterføre som du vil dele med oss? Trykk her for å tipse oss.